تامین دلیل

تامین دلیل

به احتمال زیاد تا به حال با کلمه تامین دلیل برخورد داشته اید. به احتمال زیاد هم در ذهن برخی ها این سوال پیش آمده. که معنی و مفهوم تامین دلیل چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله ما تمام تمرکز خودمان را روی مفهوم تامین دلیل ، انواع تامین دلیل، اهیمت این درخواست ، هزینه درخواست تامین دلیل و… خواهیم داشت. تا جواب تمام سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده را پاسخ دهیم. با ما همراه باشید. تا از اطلاعات این مطلب جامع بی بهره نمانید.

تامین دلیل چیست؟

در آیین دادرسی مدنی، تامین دلیل به ارائه اطلاعاتی اعم از اسناد، شهادت یا سایر ابزارها اشاره دارد. که پشتیبان یا مخالف ادعا یا دفاعی خاص در یک پرونده مدنی باشد. شواهد چیزی است. که قاضی یا برای تصمیم گیری در مورد پرونده به آن تکیه می کنند. بنابراین بسیار مهم است که شواهد ارائه شده مرتبط، قابل اعتماد و معتبر باشند. توجه به این نکته مهم است. که همه شواهد در دادگاه قابل قبول نیستند. قوانینی در مورد اینکه چه شواهدی می تواند ارائه شود وجود دارد. و این قوانین برای اطمینان از مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن و منصفانه بودن شواهد طراحی شده اند. به عنوان مثال، شواهدی که به طور غیرقانونی یا از طریق اجبار به دست آمده اند. ممکن است. قابل قبول نباشند. و شنیده ها (اطلاعات دست دوم) به طور کلی مجاز نیستند.

در دعاوی مدنی انواع مختلفی از ادله وجود دارد که عبارتند از:

  • شواهد شهادت:

این شامل شهادت شهودی است. که هر یک از طرفین می تواند آنها را برای شهادت در مورد آنچه می دانند. یا دیده اند در مورد پرونده فراخواند.

  • شواهد مستند:

شامل هر گونه اسناد یا سوابق مرتبط با پرونده است. مانند قراردادها، ایمیل ها، سوابق پزشکی یا صورت های مالی.

  • شواهد فیزیکی:

این شامل هرگونه اقلام فیزیکی است. که ممکن است مرتبط با پرونده باشد. مانند سلاح، لباس یا اموال آسیب دیده.

  • شواهد نمایشی:

این شامل وسایل کمک بصری مانند نمودارها، نمودارها یا مدل‌هایی است. که می‌توانند به توضیح اطلاعات پیچیده یا بیان واضح‌تر یک نکته کمک کنند.

برای ارائه شواهد در دادگاه، یک طرف معمولاً باید از رویه‌های خاصی پیروی کند. مانند ارائه فهرستی از شواهدی که قصد دارند. قبل از محاکمه به طرف مقابل و دادگاه ارائه کنند. در جریان محاکمه، طرفین این فرصت را خواهند داشت. که مدارک خود را ارائه کنند. و از طریق بازجویی متقابل و اعتراض به مدارک طرف مقابل اعتراض کنند.

به طور کلی، ارائه شواهد در آیین دادرسی مدنی بخش کلیدی ایجاد یک پرونده قوی و پیروزی در دادگاه است. مهم است که با یک وکیل با تجربه کار کنید. که می تواند به شما در جمع آوری و ارائه بهترین شواهد ممکن برای حمایت از ادعاها یا دفاعیات شما کمک کند.

تامین دلیل توسط کارشناس دادگستری چگونه انجام می شود؟

هنگامی که صحبت از ارائه شواهد توسط کارشناس رسمی دادگستری می شود. رویه ها و دستورالعمل های خاصی وجود دارد. که باید برای اطمینان از قابل اعتماد بودن و قابل قبول بودن شواهد در دادگاه، رعایت شود. اولاً، ذکر این نکته ضروری است. که کارشناس رسمی دادگستری فردی است که صلاحیت اظهار نظر در مورد موضوع خاصی را که در حیطه تخصص آنها قرار دارد. این می تواند در زمینه هایی مانند پزشکی، مهندسی، حسابداری یا هر رشته دیگری باشد. که نیاز به دانش تخصصی دارد.

وقتی یک کارشناس رسمی دادگستری برای ارائه مدرک در دادگاه فراخوانده می شود. انتظار می رود که مراحل خاصی را دنبال کنند. به عنوان مثال، ممکن است. از آنها خواسته شود. که گزارش کتبی حاوی جزئیات یافته‌ها و نظرات خود را ارائه کنند. که سپس به دادگاه ارائه می‌شود. گزارش باید شامل توضیح واضحی از صلاحیت های متخصص، روش هایی باشد. که برای رسیدن به نتیجه گیری استفاده کرده اند. و هر فرضی که در این فرآیند انجام داده اند.

پس از ارائه گزارش، ممکن است کارشناس برای شهادت در دادگاه احضار شود. در طول شهادت، از آنها انتظار می رود. که یافته های خود را به طور واضح و مختصر توضیح دهند. و به هر سؤالی که ممکن است از سوی وکلا یا قاضی برای آنها مطرح شود، پاسخ دهند. مهم است که شهادت آنها مبتنی بر شواهد محکم باشد. و آنها هیچ نظری را ارائه نکنند. که فراتر از حوزه تخصصی آنها باشد. شایان ذکر است شهادت کارشناس منوط به بررسی متقابل طرف مقابل می باشد. این بدان معنی است که وکیل طرف مقابل ممکن است. از متخصص سؤالاتی بپرسد. که برای به چالش کشیدن یافته های آنها یا بی اعتبار کردن شهادت آنها طراحی شده است. این به کارشناس بستگی دارد. که عینی بماند. و به واقعیت های پرونده پایبند باشد.

برای ارائه تامین دلیل به دادگاه باید چه نوع شواهدی در اختیار داشته باشیم:

برای تامین دلیل و ارائه شواهد در یک محیط قانونی، شواهدی که ارائه می کنید. باید مرتبط، قابل اعتماد و معتبر باشند.

  • شواهد باید مستقیماً با موضوع مورد بحث مرتبط باشد. باید ارتباط منطقی با پرونده داشته باشد. و به اثبات یا رد واقعیتی که مورد اختلاف است کمک کند. ادله ای که مرتبط نیستند. را می توان از رسیدگی توسط دادگاه خارج کرد.
  • شواهد باید قابل اعتماد باشند. باید بر اساس حقایق قابل تأیید، منابع قابل اعتماد یا اصول ثابت شده باشد. شواهدی که غیرقابل اعتماد، حدس و گمان یا مبتنی بر شنیده ها هستند. ممکن است در دادگاه قابل پذیرش نباشند.
  • شواهد باید قابل باور و قانع کننده باشند. این باید از یک منبع قابل اعتماد باشد، مانند شاهدی که بی طرف است. و از حقایق آگاه است. شواهدی که غیرقابل اعتماد هستند. یا با شواهد دیگر در تضاد هستند ممکن است معتبر تلقی نشوند.

انواع تامین دلیل:

در اینجا قصد داریم انواع شواهدی که میتوانید در یک دادگاه رسمی درخواست تامین دلیل کنید. و این شوهد را به قاضی پرونده تحویل دهید. را با هم بررسی می کنیم. تا به اینجا با معنی تامین دلیل آشنا شدیم. و این که کارشناس دادگستری چگونه تامین دلیل را ارائه می کند آشنا شدیم. در ادامه با انواع شواهد بیشتر آشنا خواهیم شد.

همچنین ممکن است. از کارشناس رسمی دادگستری علاوه بر ارائه یافته ها و نظرات خود خواسته شود. تا توصیه ها یا پیشنهادهایی را برای حل موضوع ارائه دهد. به عنوان مثال، یک متخصص پزشکی ممکن است. یک دوره درمانی خاص را برای یک فرد آسیب دیده توصیه کند. در حالی که یک متخصص مهندسی ممکن است. راه هایی را برای بهبود ایمنی ساختمان یا سازه پیشنهاد دهد. به طور کلی، ارائه شواهد توسط کارشناس رسمی دادگستری بخش مهمی از بسیاری از دعاوی مدنی است. این مهم است که کارشناس از رویه ها و دستورالعمل های مناسب پیروی کند. تا اطمینان حاصل شود. که مدارک آنها هم قابل اعتماد و هم قابل قبول در دادگاه است. با انجام این کار، آنها می توانند به دادگاه کمک کنند. تا بر اساس حقایق پرونده به یک تصمیم منصفانه و عادلانه برسد.

  • شواهد شهادت:

این شامل شهادت شهودی است که از حقایق پرونده آگاهی مستقیم دارند. شاهد باید قسم خورده باشد. و مورد بازجویی متقابل قرار گیرد.

  • شواهد مستند:

شامل هر گونه اسناد یا سوابق مرتبط با پرونده است. مانند قراردادها، ایمیل ها، سوابق پزشکی یا صورت های مالی.

  • شواهد فیزیکی:

این شامل هر گونه اقلام فیزیکی است. که ممکن است مرتبط با پرونده باشد. مانند سلاح، لباس، یا اموال آسیب دیده.

  • شواهد نمایشی:

این شامل کمک های بصری مانند نمودارها، نمودارها یا مدل هایی است. که می تواند به توضیح اطلاعات پیچیده یا بیان واضح تر یک نکته کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که همه شواهد در دادگاه قابل قبول نیستند. قوانینی در مورد اینکه چه شواهدی می تواند. ارائه شود وجود دارد. و این قوانین برای اطمینان از مرتبط بودن، قابل اعتماد و منصفانه بودن شواهد طراحی شده اند. به طور کلی، برای ارائه شواهد در یک محیط قانونی، باید شواهد مرتبط، قابل اعتماد و معتبر جمع آوری کنید. شما همچنین باید با یک وکیل با تجربه کار کنید. که می تواند به شما کمک کند. مدارک خود را به بهترین شکل ممکن برای حمایت از پرونده خود ارائه دهید.

مراحل صدور تأمین دلیل

برای اینکه بتوانید درخواست تامین دلیل بدهید. نیاز دارید تا یک سری مراحل را با دقت انجام دهید. تا درخواست تامین دلیل شما به درستی ثبت شود. با ما همراه باشید.

  • بررسی و تعیین اینکه موضوع در محدوده کدام یک از شورا‌های حل اختلاف واقع است.
  • تهیه برگ دادخواست از اوراق شورای حل اختلاف مربوط
  • تنظیم دادخواست بر روی فرم مخصوص به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه
  • تهیه فتوکپی از هریک از اوراقی که به آن‌ها استناد می‎شود به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه
  • مراجعه به قسمت تطبیق اسناد شورای حل اختلاف مربوط و گواهی کردن برابری فتوکپی با اصل

مدت زمان اعتبار تامین دلیل:

بر اساس ماده 155 قانون دادسری مدنی، تامین دلیل در جهت امنیت ادله ارائه شده می باشد. به همین دلیل بر اساس ادعاهای صورت گرفته، ارزش تامین دلیل توسط قاضی دادگاه شناخته خواهد شد. از این رو تامین دلیل ها بر اساس اتفاقات افتاده شده نوع جرم ها ، پیچیدگی پرونده و… می تواند متفاوت باشد. قاضی دادگاه با مشاهده و بررسی پرونده ها و درخواست تامین دلیل صورت گرفته بر اساس نوع و پیچیدگی پرونده تصمیم خواهد گرفت. که تامین دلیل تا چه زمانی اعتبار قانونی خواهد داشت.

ارزش و اعتبار تامین دلیل چگونه مشخص می شود:

به رسمیت شناختن ارزش و اعتبار شواهد جنبه مهمی از هر رسیدگی دادگاه است. و این بر عهده قاضی است که تعیین کند. چه مدرکی قابل قبول است. و چقدر باید به آن اهمیت داده شود. به طور کلی، چندین عامل وجود دارد. که دادگاه ها هنگام ارزیابی شواهد در نظر می گیرند:

  • اهمیت:

شواهد باید مهم باشند و پتانسیل تأثیرگذاری بر نتیجه پرونده را داشته باشند.

  • صلاحیت:

مدارک باید طبق قواعد ادله به صورت قانونی اخذ و ارائه شود. به عنوان مثال، شواهد ممکن است. به عنوان ناکارآمد حذف شوند.

  • اصالت:

مدرک باید همان چیزی باشد. که مدعی است و باید منبع آن را دنبال کرد. به عنوان مثال، یک سند باید به عنوان یک اصل یا یک کپی واقعی نشان داده شود.

  • ارزش اثباتی:

شواهد باید بتواند واقعیتی را که مورد اختلاف است اثبات یا رد کند. هر چه شواهد دارای ارزش اثباتی بیشتری باشند. احتمالاً وزن بیشتری به آن داده می شود.

  • اثر تعصبی:

شواهد نباید به طور غیرمنصفانه به دادگاه علیه یک طرف یا طرف دیگر آسیب وارد کند. اگر ارزش اثباتی شواهد بر اثر مخرب آن غلبه کند. ممکن است کنار گذاشته شود.

  • پایایی:

شواهد باید قابل اعتماد و قابل اعتماد باشند. این ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند تخصص و اعتبار شاهد، زنجیره نگهداری شواهد فیزیکی، یا قابلیت اطمینان آزمایش های علمی باشد.

پس از ارائه شواهد، قاضی این عوامل را می سنجند. و تعیین می کنند. که به هر مدرک چه وزنی بدهند. هدف نهایی این است. که بر اساس شواهد به یک تصمیم منصفانه و عادلانه برسیم. شایان ذکر است. که قواعد شواهد و عوامل مورد استفاده برای ارزیابی شواهد نسبت به حوزه قضایی و نوع پرونده می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، قضات مختلف ممکن است. قوانین و عوامل را به طور متفاوتی تفسیر کنند. که می تواند منجر به نتایج متفاوتی در موارد مشابه شود. تعیین ارزش و اعتبار شواهد فرآیند پیچیده ای است. که نیاز به ارزیابی دقیق و بررسی بسیاری از عوامل مختلف دارد. هدف این است که اطمینان حاصل شود. که شواهد قابل اعتماد، قابل اعتماد و مرتبط هستند. و از یک نتیجه عادلانه و منصفانه در پرونده پشتیبانی می کنند.

آیا میتوان به درخواست تامین دلیل صورت گرفته اعتراض کرد؟

همانگونه که تامین دلیل بر اساس وضعیت های خاصی صورت می گیرد. این امکان نیز وجود دارد که علیه تامین دلیل اعتراض نیز انجام پذیرد. اعرتاض علیه تامین دلیل باید بر اساس شوهد و مستنداتی که در اختیار دارید. و مورد قبول دادگاه هستند باید انجام شود. در زیر چند تا مواردی که در آن بر تامین دلیل صورت گرفته اعتراض کرد. را با هم مطالعه میکنیم:

  • سند رسمی یا عادی ( مثل چک و سفته ) که قابلیت استناد به صدور اجرائیه را داشته باشد. بدون آنکه به صدور رأی دادگاه نیازی داشته باشد.
  • سندی که نشان دهنده این باشد. که مال منقول یا غیر منقولی برای انجام ضمانت (مثل رد مال ) صورت گرفته است.
  • سندی که نشان دهنده تعهد شخص بدهکار ( مثل تحویل کالا یا پرداخت مبلغی ) برای کار مشخصی باشد.
  • زمانی که شخصی در مزایده اموال توقیفی برنده میشود. و سندی به عنوان تضمین انتقال سند رسمی به او تعلق میگیرد

هزینه تامین دلیل بر اساس تعرفه سال 1402:

هر ساله تعرفه خدمات قضایی در حال تغییر است. بر این اسا نیاز است که هر سال برای انجام خدمات قضایی ابتدا تعرفه هر سال را بررسی کنید. و سپس به انجام تامین دلیل یا هر امور قضایی خود اقدام کنید. ما در اینجا بر اساس اخرین اخبار  برای تعرفه های قضایی ، تعرفه به خدمات قضایی در سال 1402 هزینه تامین دلیل 400/000 ریال تا 1/800/000 ریال می باشد.

سخن آخر:

در این مقاله ما سعی کردیم تمام جوانب تامین دلیل را با هم دیگر بررسی کنیم. در این بررسی ما توانستیم معنی تامین دلیل ، انواع تامین دلیل، نحوه اعتراض، هزینه درخواست و… را با همدیگر بررسی کنیم. در این مقاله میتوانید هر آنچه که در این مورد جستجو می کنید. را به راحتی پیدا کرد. و اطلاعات کامل و جامعی را به دست آورید. در صورتی که مشکل یا ابهامی در این مورد برای شما به وجود آمد. میتوانید با شماره تماس های ما تماس حاصل کرده. و با کارشناسان ما ارتباط داشته باشید.

راه های ارتباط با ما

09129277534

02166398316

برای ارتباط با اینستاگرام ما کلیک کنید

هزینه تامین دلیل بر اساس تعرفه سال 1402:

هزینه تامین دلیل بر اساس تعرفه سال 1402:

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما