عکس هوایی چیست

عکس هوایی چیست

 

 شامل اطلاعات ارزشمندی است و با تفسیر و بررسی عکس هوایی می توان به این اطلاعات دست پیدا کرد. عکس هوایی و یا همان aerial photography نوعی از عکاسی می باشد که عکس ها از ارتفاعات بلند همانند هواپیما، پهباد، بالن و … اخذ می شود. در نتیجه این ارتفاع عکس نمای وسیعی از سوژه را نمایش می دهد.

امروزه از عکس هوایی و تفسیر و بررسی عکس هوایی در امور ملکی استفاده می شود. یکی از موارد استفاده از عکس هوایی برای امور حل اختلافات ملکی می باشد. در واقع ممکن است به حدود ملک تعارض شود و یا اراضی ملی اعلام گردد در نتیجه تتفسیر عکس هوایی ضرورت دارد.

برای انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص به جهت انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی ابتدا عکس هوایی را تهیه خواهد کرد تهیه عکس هوایی با توجه به موقعیت و سال عکسبرداری انجام می شود. برای انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی از استریوسکوپ استفاده می شود. در نتیجه با بررسی عکس هوایی اطلاعات مورد نیاز از عکس هوایی حاصل می شود. در نتیجه گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه می گردد.

عکسبرداری هوای در کشور

در 1331 عکسبرداری در کشور ما انجام شد. این عکسبرداری به جهت اهداف عمرانی از اصفهان انجام گرفت. از سال 1332 با آغاز فعالیت سازمان نقشه برداری در کشور عکسبرداری هوایی انجام شد. در نتیجه از مناطق مختلف عکسیرداری انجام گرفت. امروزه آرشیو کاملی از عکس هوایی در سازمان های نقشه برداری و جغرافیایی وجود دارد. از عکس هوایی و تفسیر و بررسی آن  در زمینه های قضایی و تحقیقاتی، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و … استفاده می شود.

چگونگی عکسبرداری هوایی

در کشور ما سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی عکسبرداری و تهیه عکس هوایی را انجام می دهند. عکس برداری هوایی با دوربین عکسبرداری انجام می شود. این دوربین بر روی هواپیما نصب می گردد. نوع دوربین، مسیر خط پرواز، ارتفاع پرواز به گونه ای طراحی می شود که عکس مورد نظر تهیه شود. و دوربین عکسبرداری به صورت اتوماتیک و در فاصله های معین عکسبرداری می کند. بعد از تهیه عکس هوایی به صورت آرشیوی عکس هوایی حفظ و نگهداری می شود. در نتیجه با مراجعه به این سازمان ها با توجه به سال و موقعیت عکسبرداری می توان عکس هوایی را تهیه نمود.

تفسیر و تحلیل عکس های هوایی در کوتاه ترین زمان با تایید کارشناس رسمی دادگستری در شرکت مهندسی نقشه برداری رادین مپ.

تماس باما

09129277534

02166398316

اصول برجسته بینی

برای اینکه بتوان تفسیر و بررسی عکس هوایی را انجام داد از روش برجسته بینی استفاده می شود. برای استفاده از اصول برجسته بینی لازم است مواردی صدق کند که شامل موارد زیر است:

  • لازم است هر دو تصویر یک منطقه را پوشش دهند.
  • می بایست مقیاس عکس برابر و یا تقریبا برابر باشند.
  • محور های دوربین عکسبرداری لازم است در یک صفحه باشند.
  • فاصله بین دو ایستگاه عکسبرداری با مقایسه فاصله دوربین تا تصویر تناسب داشته باشد.

در نتیجه تفسیر و بررسی عکس هوایی با روش برجسته بینی و به کمک استریوسکوپ انجام می شود. و اطلاعات مهمی از عکس هوایی حاصل می شود و این امر کمک بزرگی به افراد می کند. و مشکلات بسیاری را حل می کند.

تفسیر عکس هوایی برای بررسی سابقه احیا

دولت معمولا در صدد یافتن اراضی ملی می باشد و در صورتی که این اراضی را شناسایی نماید آن را تصاحب خواهد کرد. ممکن است دولت به اشتباه اراضی را ملی اعلام نماید. در نتیجه مالک اراضی می تواند به این رای معترض باشد.

افراد تنها زمانی می توانند اراضی را از دولت پس بگیرند که با مدارکی ثابت نمایند که اراضی سابقه احیا دارد این مدرک با تفسیر عکس هوایی قابل تهیه می باشد.

در حقیقت اراضی ملی زمینی است که در آن سابقه احیا وجود ندارد و زمین شکل طبیعی خود را حفظ نموده است. و سپس هر نوع احیایی در آن صورت گرفته باشد. اراضی احیا شده به شمار می رود.

برای انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی به جهت تهیه تامین دلیل مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود. برای انجام تفسیر عکس هوایی ابتدا عکس هوایی تهیه می شود. عکس هوایی چیست؟ این عکس با استفاده از هواپیما اخذ می شود و برای تهیه آن مراجعه به سازمان نقشه برداری و جغرافیایی انجام می شود. در ادامه تفسیر عکس هوایی انجام می شود.

کارشناس برای تفسیر عکس های هوایی از تخصص و تجربه خود استفاده می کند. و با دقت و توجه بالا و با استفاده از تجهیزات مخصوص عکس های هوایی را تفسیر خواهد کرد. سپس با یافتن اطلاعات مورد نیاز از عکس ها یک گزارش از نتیجه تفسیر عکس های هوایی تهیه می گردد و مهر و امضا شده به عنوان یک تامین دلیل معتبر قابل ارائه به دادگاه خواهد بود. در نتیجه مشخص می شود اراضی ملی نیست و احیا شده است.

تفسیر و بررسی عکس هوایی برای جانمایی ملک

کاربرد های بسیاری دارد از جمله حل اختلافات ملکی که در این امر کمک بسیاری به افراد می کند و برای حل اختلافات ملکی با تهیه تامین دلیل ممکن می باشد.

ممکن است مرز های ملک بر روی زمین نا معلوم باشد و در نتیجه به حدود ملک تعارض شود. همین امر سبب به وجود آمدن اختلافاتی می گردد. حل اختلاف ملکی با تهیه تامین دلیل ممکن می باشد.

برای انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی به جهت انجام جانمایی ملک مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه به عمل آورد. تفسیر و بررسی عکس هوایی برای انجام جانمایی ملک به این صورت انجام می شود. که کارشناس ابتدا عکس هوایی را تهیه خواهد کرد. در ادامه تفسیر عکس هوایی به جهت بررسی دیوار کشی قدیمی ملک انجام می شود.

کارشناس با روش برجسته بینی تفسیر عکس هوایی را انجام می دهد. در ادامه بعد از بررسی دیوار کشی قدیمی ملک و با جانمایی عکس هوایی بر روی زمین حدود اربعه ملک معلوم می شود. در ادامه نقشه یو تی ام نیز تهیه می شود. با ارائه این نقشه به مراجع قضایی حل اختلافات ملکی ممکن خواهد بود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما