کارشناس تفسیر عکس هوایی برای تامین دلیل

 

کارشناس تفسیر عکس هوایی برای تامین دلیل

 

تفسیر و بررسی عکس هوایی به جهت معلوم نمودن اطلاعاتی از عکس هوایی انجام می شود. کارشناس تفسیر عکس هوایی برای تامین دلیل کار تفسیر را به صورت دقیق و با ارائه یک برگه تامین دلیل انجام می دهد.

تفسیر عکس هوایی یکی از شاخه های نقشه برداری به نام فتوگرامتری است. که در آن بررسی عوارض موجود در یک زوج عکس هوایی پرداخته می شود. بر اساس همین عکس ها می توان بررسی یک عارضه خاص را انجام داد.

عکس هوایی عکسی است که از سطح زمین در ارتفاع گرفته می شود. که این عکس ها توسط شاتر ها که بر روی هواپیما نصب می شود. یا از طریق ماهواره ها گرفته می شود. و امروزه از این عکس ها در امور ثبتی نیز استفاده می شود. و از طریق تفسیر این عکس ها به موقعیت یک ملک می توان دست پیدا کرد. از عکس های هوایی زمانی استفاده می شود که شخصی ادعای مالکیت ملکی را دارد. و نشانه هایی از سازه های قدیم در محل را می دهد. و می توان از طریق تفسیر عکس هوایی مربوط به منطقه در سال های متفاوت بنای مورد نظر را بررسی کرد.

برای انجام این کار نیاز به فابل اسکن شده عکس و نرم افزار تفسیر است که باید نقاط مشترک حال حاضر موقعیت عکس و فایل اسکن شدن را برداشت مختصات کرد. و عکس را بر روی نقشه حال حاضر فیکس کرد. تا بنای مورد نظر بر روی موقعیت فعلی خود قرار گیرد. این کار نیاز به دقت بالایی در برداشت مختصات دارد. تا بتوان به طور دقیق بر روی موقعیت خود افتاد و نشخیص را راحت تر کند. از عکس های هوایی می توان استفاده های دیگری نیز کرد. در مناطق صعب العبور است تا بتوان از طریق تفسیر عکس و فیکس کردن بر روی نقشه مختصات یو تی ام را برداشت کرد.

تفسیر عکس هوایی و ماهواره ای

به طور کلی می توان گفت تفسیر عکس هوایی عملی است که به بررسی تصاویر عکس برداری شده از زمین در سنوات مختلف به منظور شناسایی اشیا و ارتباط آن ها با هم و برای امور قضاوتی می پردازد. این امر نیاز به ارزیابی آگاهانه یک عارضه و یا شی نا شناخته و اهمیت آن عارضه نسبت به عارضه های دیگر می باشد. تفسیر و بررسی عکس هوایی کاربرد های بسیاری دارد از جمله این کاربرد ها کاربرد آن در تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات است. کارشناس تفسیر عکس هوایی برای تامین دلیل همان کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می باشد.

تفسیر عکس هوایی برای حل اختلافات ملکی

اختلافات در امور ملکی نیز ممکن است به وجود آید. با به وجود آمدن اختلافات ملکی در نتیجه لازم است اقدام به حل اختلافات نمود. حل اختلافات با تهیه تامین دلیل ممکن می باشد. برای تهیه تامین دلیل تفسیر و بررسی عکس هوایی ضروری می باشد.

یکی از اختلافات به وجود آمده اختلافات بین دولت و مالکین اراضی می باشد. برای مثال دولت برخی از اراضی اطراف شهر را ممکن است ملی اعلام نماید. برخی از این اراضی که ملی اعلام می شود ممکن است واقعا ملی باشد. و سابقه احیا در آن وجود نداشته باشد اما ممکن است اراضی ملی نباشد و سابقه احیا داشته باشد.

مالکین می تواند با اثبات وجود سابقه احیا در اراضی در نتیجه اراضی خود را حفظ کنند. در نتیجه انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی ضروری می باشد.

به طور کلی برای اینکه بتوان این مدارک را تهیه نمود می بایست به یک متخصصی همانند کارشناس رسمی دادگستری تهیه گردد. این فرد متخصص برای اینکه بتواند این مدارک را تهیه نماید ابتدا عکس های هوایی را تهیه خواهد کرد. سپس با استفاده از استریوسکوپ تفسیر عکس های هوایی را انجام می دهد تا سابقه احیا در اراضی مشخص شود. در صورتی که کارشناس سابقه احیا را در اراضی تشخیص داد یک گزارش از تفسیر عکس های هوایی تهیه و مهر و امضا خواهد کرد. در ادامه نقشه یو تی ام از اراضی نیز تهیه می شود. این نقشه با مهر و امضا به همراه گزارش تفسیر عکس هوایی قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

تفسیر عکس هوایی برای جانمایی ملک

در صورتی که فردی متوجه تعارض به حدود ملک خود از جانب مجاورین شود. در نتیجه اختلافاتی به وجود می آید. حل اختلافات با تهیه تامین دلیل ممکن خواهد بود. این امر بیشتر در اراضی زراعی به وجود می آید. در نتیجه لازم است حدود و مرز های اراضی معلوم شود.

به جهت انجام تفسیر عکس هوایی برای جانمایی ملک می توان به فردی متخصص مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص به جهت انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی ابتدا عکس هوایی را تهیه خواهد کرد. در ادامه تفسیر عکس هوایی با استریوسکوپ انجام می شود. که در واقع کارشناس عکس هوایی قدیمی ملک و مربوط به زمانی که دیوار کشی ملک معلوم بود را تهیه و تفسیر می کند. در ادامه با تعیین مرز های ملک با جانمایی آن بر روی زمین حدود اربعه اراضی معلوم می شود.

سپس نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. سپس بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. این نقشه با مهر و امضای کارشناس معتبر می شود. در نتیجه قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

کارشناس تفسیر عکس هوایی کیست؟

تفسیر عکس هوایی در امور جانمایی ملک، تهیه تامین دلیل، بررسی وجود یا عدم وجود بنا و .. کاربرد دارد.

از جمله وظایف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام تفسیر عکس هوایی می باشد. در واقع تفسیر عکس هوایی برای مسائل مختلف از جمله مباحث مربوط به اراضی، تشخیص و جانمایی حدود اربعه ملک کاربرد دارد.

افراد زیادی مدعی اند که می توانند تفسیر عکس هوایی را انجام دهند. اما این امر از عهده افراد متخصص بر می آید. تهیه تامین دلیلی که توسط افراد غیر متخصص انجام شود کارایی نخواهد داشت و از جانب مراجع قضایی مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما