کارشناس جانمایی پلاک ثبتی

کارشناس جانمایی پلاک ثبتی

امروزه افرادی که املاکی دارند که سند آن قدیمی می باشد ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. در واقع در زمان گذشته همانند امروز قطعات به صورت تفکیکی نبود. در نتیجه حدود اربعه املاک قدیمی دقت بالایی ندارد. و در واقع مرز های ملک مطمئن نمی باشد.

در نتیجه به جهت تثبیت حدود اربعه ملکی بر روی زمین لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود. تا در ادامه نقشه یو تی ام قابل تهیه باشد.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی لازم است به کارشناس رسمی دادگستر ینقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

کارشناس جانمایی پلاک ثبتی با توجه به شماره پلاک ثبتی درج شده در سند مالکیت و نقشه های تفکیکی و ثبتی ملک، محل قرار گیری ملک را شناسایی می کند. و تشخیص می دهد سپس مختصات یو تی ام گوشه های ملک را استخراج می کند سپس بر روی زمین میخکوبی می گردد. در ادامه نقشه یوتی ام قابل تهیه می باشد.

برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از برداشت زمینی ترسیم دقیق نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. در نتیجه نقشه یوتی ام چاپ و مهر و امضا شده معتبر می شود و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. با ارائه این نقشه به اداره ثبت اسناد در نتیجه سند تک برگی برای ملک صادر می شود.

مراحل جانمایی پلاک ثبتی ملک

جانمایی پلاک ثبتی ملک با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی و قدیمی ملک انجام می شود. انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام می شود تا در نتیجه آدرس دقیق ملک گمشده و یا دیوار کشی ملکی که حدود معینی دارد بر آورد شود.

به جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک لازم است مراحلی را طی نمود این مراحل شامل:

  1. جمع آوری اسناد و مدارک قدیمی ملک

در این مرحله تمامی اسناد ملک بررسی می شود. این اسناد شامل: سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه ، سند مادر و .. می باشد. در نتیجه بعد از بررسی اسناد و مدارک قدیمی ملک اطلاعاتی از اسناد قدیمی ملک حاصل می شود.

  1. تهیه و استعلام نقشه ثبتی ملک

در این مرحله اسناد ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی ملک استخراج می شود. کارشناس رسمی دادگستری با دسترسی به کامل ترین بانک اطلاعات ثبتی می تواند نقشه ثبتی ملک را استخراج نماید.

  1. جانمایی نقشه ثبتی ملک بر روی زمین

در این مرحله کارشناس نقشه ثبتی ملک را بر روی زمین جانمایی خواهد کرد. با جانمایی این نقشه حدود دقیق ثبتی ملک تعیین می شود.

  1. تهیه نقشه یو تی ام

با معلوم شدن حدود اربعه ملک در نتیجه نقشه یو تی ام ملک قابل تهیه خواهد بود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و برداشت زمینی انجام می شود و در ادامه نقشه یو تی ام ترسیم می شود. و مختصات یو تی ام کنج ها بر روی زمین تثبیت می شود.

کاربرد جانمایی پلاک ثبتی

  • تشخیص موقعیت دقیق املاک قدیمی: در صورتی که موقعیت ملک بر روی زمین معلوم نباشد. به جهت معلوم نمودن موقعیت ملک و اخذ سند تک برگی لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود.
  • تشخیص موقعیت دقیق املاک گمشده: در صورتی که ملک گمشده باشد و فاقد آدرس باشد. در نتیجه به جهت معلوم نمودن آدرس آن لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود. و آدرس ثبتی ملک معلوم گردد.
  • تعیین حدود اربعه دقیق برای املاک فاقد دیوار کشی: در صورتی که دیوار کشی ملک بر روی زمین معلوم نباشد در نتیجه به جهت معلوم نمودن این حدود لازم است اقداماتی انجام شود و جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود. در نتیجه نقشه یو تی ام قابل تهیه می باشد.
  • تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات ملکی : به جهت حل اختلافات ملکی در نتیجه لازم است تامین دلیلی را تهیه نمود و به مراجع قضایی ارائه نمود. یکی از این مواقع زمانی است که حدود اربعه ملک بر روی زمین نا معلوم باشد در نتیجه به حدود ملک تعارض شود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک گمشده

در صورتی که ملک گمشده محسوب شود. بهتر است هر چه زودتر برای جلوگیری از تعرض به حدود ملک اقدام به تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی کرد. تا با مشخص شدن موقعیت و حدود ملک بر روی زمین بتوان آن را تثبیت و دیوارکشی نمود.

در واقع ممکن است فردی برای مدت طولانی ملک خود را رها کرده باشند در نتیجه برای مراجعه به محل ملک متوجه شود که آدرس ملک نا معلوم است. در واقع املاک از گذشته تا به حال تغییرات زیادی کرده اند. یافتن آدرس ملک قدیمی زمانی ممکن است که اسناد و مدارک قدیمی ملک بررسی شود. و در نتیجه نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی ملک استخراج می شود. با جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین حدود ثبتی ملک تعیین می شود. در نتیجه نقشه یو تی ام ملک قابل تهیه می باشد.

به جهت تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی می توان به فردی مراجعه نمود تا در نتیجه نقشه یو تی ام با دقت بالا تهیه شود. برای تهیه نقشه یو تی ام با دقت بالا و فرمت مورد نظر ادارات و سازمان های ملکی می بایست به فرد دارای صلاحیتی مثل کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود.

که ابتدا مدارک مالکیت ملک همانند بنچاق، سند دفترچه ای، قولنامه بررسی می شوند. تا در نهایت بتوان با استفاده از این اسناد، اسناد ثبتی مربوط به قطعه ثبتی ملک تشخیص داده می شود. سپس با پیدا شدن مدارک مربوط به قطعه ثبتی یعنی کروکی های قدیمی مربوط به قطعه و ملک مادر سپس جانمایی این کروکی ها بر روی زمین انجام می شود. و بعد از مشخص شدن حدود ثبتی ملک بر روی زمین نقشه جانمایی پلاک ثبتی با سیستم مختصات UTM قابل تهیه خواهد بود.

برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود.  کارشناس جانمایی پلاک ثبتی بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با دقت بالا انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک گمشده

جانمایی پلاک ثبتی ملک گمشده

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما